Intervjuer med elever och alumner
Ellen Arneborg, 16
Öckerö Seglande Gymnasium
Ellen Arneborg har seglat hela livet. Hon älskar vatten och båtar. Att hon i dag går på Öckerö Seglande Gymnasium är helt enkelt ingen slump:
“Men allt har till och med varit bättre än vad jag förväntade mig! Det är mycket praktiska ämnen och man får testa på så många olika saker!”
Hav har det också blivit en hel del av under utbildningen, Ellen har nämligen hunnit vara ute på långresa med skolskeppet Gunilla. Då var de ute två månader i sträck – seglatsen gick till såväl Spanien som Portugal.
“Man är fyra elever som bor tillsammans i en hytt så man hinner bli väldigt bra kompisar med de i hytten. Sedan är vi i hamn fem-sex dagar åt gången och då kan man sitta och plugga. Annars kollar vi mycket film och spelar spel. Det finns mycket att göra, men efter vakten är man ofta så trött att det blir rätt ner i kojen.2
Hon har redan hunnit fundera på vad hon skulle vilja göra efter utbildningen: “Jag har många olika alternativ, men något inom handelsflottan. Först vill jag jobba några år och sedan läsa vidare.”
Juni 2021
Emil Kyller, 18
Sjömansskolan Stockholm
Det är ingen vanlig gymnasietid i skolbänken som har mött Emil Kyller. Han har redan hunnit vara ute på två olika praktikperioder, den första på Eckerölinjen:
“Den går ju inte så långa turer så då kunde jag vara hemma mycket också. Men det var väldigt roligt, jag fick göra många saker och snabbt bli väldigt självgående.”
Den andra ombordpraktiken gjordes istället på en stor färja som ägs av Stena och som går mellan Göteborg och Kiel.
“Det hände saker hela tiden, jag var med och jobbade mycket på bildäck där lastbilar kör på och av. De som jobbade där var väldigt duktiga och hjälpte mig mycket med att komma in i arbetet.”
Och just passagerartrafiken har varit rolig, menar han, och minns särskilt när han fick gå vakt ombord och prata med passagerare och folk i rörelse. Men, han skulle också vilja testa på några riktiga långresor ombord på något fraktfartyg.
Juni 2021
Sofia Målare, 17
Härnösands gymnasium
“Det är en väldigt bred utbildning, man kan välja både däck och maskin och det finns många möjligheter efter gymnasiet. Rederierna letar efter folk och man får jobb direkt”, säger Sofia Målare som läser med inriktning maskin vid Härnösands gymnasium.
Hon går i en klass på totalt runt 30 elever – själv kommer hon från Gagnef och precis som i hennes fall kommer många elever i klassen från olika delar i landet. I höst är det dags för den första praktiken på en färja som går mellan Göteborg och Kiel:
“Det känns väldigt roligt, det ser jag fram emot mycket. För mig är det bästa med sjöfarten just att man får resa. Om man har gått en sjöfartsutbildning kan man ta sig vart som helst i världen beroende på vilket fartyg man hamnar på. Sjöfarten är så extremt bred och vad du får vara med om beror så mycket på vilket fartyg du jobbar på.”
Hon har redan nu en plan för den fortsatta karriären: först lumpen, sedan marinen, därefter världen.
“Jag vill ha seglat på alla sju haven minst en gång.”
Juni 2021
Hugo Andersen, 17
Wisbygymnasiet
”Det finns så mycket du kan göra ombord på ett fartyg och det är en väldigt stor variation i alla arbetsuppgifter. Sedan får man ju verkligen komma ut och se världen”, det säger Hugo Andersen, som pluggar med inriktning maskin vid Wisbygymnasiet.
Just att det praktiska tar stor plats i utbildningen lockade honom, där praktiken också är en stor del:
”Det passar mig att det är mycket praktiskt, jag har alldeles för mycket energi för att sitta i en skolbänk hela dagarna. Totalt var jag ute på praktik i tre veckor som motorman och fick testa att jobba både dag- och nattpass. Jag tyckte faktiskt bäst om att jobba på nattpasset.”
Hans plan just nu är att gå ut gymnasiet, jobba något år och lära sig alla system ombord och sedan plugga vidare till maskinbefäl eller elektriker. Drömmen är att arbeta med att trotsa vågorna på Nordsjön:
”Jag skulle vilja jobba på en supplybåt som åker mellan oljeriggarna och Norge, det är det jag är inne på just nu.”
Juni 2021
Amanda Hajdwall, 22
Befaren Maskinpersonal
Amanda Hajdwall har alltid gillat havet. Trots det tog det tid för henne att komma fram till att det var just inom sjöfarten hon ville testa på att arbeta:
”Jag ville utmana mig själv, jag har alltid gillat havet, men vågade först inte riktigt ta steget att söka. Men så tänkte jag att man måste ju våga prova.”
Nu i efterhand kan hon konstatera att hon gjorde rätt som kastade sig ut i det okända:
”Det har varit så himla bra, en bättre skolgång har jag aldrig haft. Vi hade väldigt mycket praktiska moment, det gillar jag. Sedan hade vi också fantastiska lärare.”
Efter studenten har Amanda hunnit med att arbeta några år. I dag arbetar hon som befaren maskinpersonal hos Destination Gotland. Det innebär att hon i sin arbetsdag fokuserar på fartygets drift och underhåll av motorerna, med andra ord ett väldigt praktiskt yrke. Exakt hur framtiden ser ut har hon däremot inte bestämt:
”Jag funderar nästan på att studera vidare, sedan vad det blir vet jag inte exakt.”
Juni 2021
Peter Börjesson, 24
Matros
”Jag har alltid varit intresserad av båtar. En av de största anledningarna till att jag valde att gå på Öckerö Seglande Gymnasium var att under gymnasietiden fick vi vara ute och resa två månader om året med skolskeppet Gunilla och jag ville se världen”, berättar Peter Börjesson, som numera är ute i arbetslivet.
Under utbildningen, som var en kombination av en samhällslinje och sjöfart, hann han bland annat besöka Karibien. I dag är han fastanställd som däckmatros men går just nu på ett ettårigt vikariat som Crew Coordinator.
”Jag tänkte att jag vill testa på att jobba i land men med sjöfart. Under mina arbetsdagar sitter jag och planerar besättningar och resor till och från båtar. Vi har väldigt många fartyg inom företaget så det är många anställda som ska resa och vara på plats varje vecka.”
Tids nog vill Peter Börjesson också tillbaka ut till havs igen:
”Jag har ju målet att jobba med sjöfart på ett eller annat vis. Jag skulle vilja fortsätta som lättmatros i Europa men sen har jag väl en tanke på att bli befälhavare på något av våra fartyg.”
Juni 2021
Linnea Kristensson, 19
LINDHOLMENS TEKNISKA GYMNASIUM
”Jag går tredje året på sjöfartsutbildningen med inriktning däck på Lindholmens tekniska gymnasium. Jag gillar sjöfartsämnena mest och att klassen får jobba tillsammans på övningsfartyget Origo där vi gör olika uppgifter både på däck och i maskin samt säkerhetsövningar.”
”Praktiken gjorde jag på tre olika fartyg. Då fick jag lära mig vad det innebär med däcksarbete och hur det fungerar uppe på bryggan. I höst kommer jag att läsa vidare till fartygsbefäl på Chalmers.”
Maj 2019
Carl-Johan Grenestedt, 18
Sjömansskolan i Stockholm
“Jag läser tredje året på Sjömansskolan i Stockholm, inriktning maskin. Senare tänker jag plugga vidare till sjöingenjör på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Jag siktar på att bli teknisk chef och skulle vilja testa olika fartygstyper när jag pluggar. Jag trivs med Sjömansskolan och tycker att det är jättebra att man får kombinera praktiskt arbete ombord på skolfartyget M/S Polfors, samtidigt som man har möjlighet att få alla poäng som behövs för att kunna läsa vidare på högskola.”
“Under årskurs två var jag ute på APL på isbrytare och tankfartyg i totalt 10 veckor och det var väldigt lärorikt.”
Maj 2019
Wanessa Klar, 18
Törnströmska gymnasiet
“Jag läser sista året på Sjöfartslinjen, inriktning däck, på Törnströmska gymnasiet i Karlskrona. Det är en bred och rolig utbildning. Första året seglade vi med Gladan runt Kanarieöarna under en månad. Det var bra att komma ut på sjön och lära sig sjömanskap, tålamod och att leva tätt inpå varandra. Under utbildningen har jag även seglat med MS Michael Sars och gjort praktik på Viking Cinderella.”
“Mina klasskamrater kommer från olika platser i Sverige och det tycker jag är roligt. Skolan ordnar boende. Efter studenten har jag fått sommarjobb som jungman. Jag ser fram emot att komma ut i arbetslivet för att få erfarenhet. Framtiden ser ljus ut, det verkar vara enkelt att få jobb. Jag tror att jag kommer att läsa vidare till sjökapten om ett år eller två.”
Maj 2019